Projecten managen zoals het (niet) moet
Ervaringen uitwisselen, leren van elkaar en gezellig bijpraten, dat is de beproefde formule van het jaarlijkse VNSG Executive Diner. Op 18 april was het weer zover, deze keer in het chique Buitenplaats Sparrendaal in Driebergen. De line-up beloofde wat. Na de plenaire sessie met Dion Kotteman waren er breakoutsessies met Rinse Tamsma (SAP Nederland), Lex Breed (Agrifirm) en Ron Hogeboom (TomTom). Lang verhaal kort: laat uw project niet in de soep lopen.
Laten we maar meteen met de deur in huis vallen op deze stralende voorjaarsdag in Buitenplaats Sparrendaal in Driebergen. De merels fluiten, de salondeuren staan uitnodigend open en een zacht briesje uit de tuin neemt de bedwelmende geuren mee van fluitenkruid en bloeiende seringen. Binnen in het statige landhuis uit 1754 is het thema projectsabotage. Volgens mede-oprichter Muel Kaptein van KPMG Integrity is 1 procent van de mensheid corrupt en 1 procent integer. De overige 98 procent laat het handelen ‘situationeel’ bepalen. Met andere woorden: de omstandigheden moeten een beetje mee zitten, willen ze zich aan de regels houden.
Het voorbeeld is afkomstig van organisatieadviseur Dion Kotteman, die dit jaar de plenaire sessie voor zijn rekening neemt tijdens het VNSG Executive Diner. Kotteman is co-auteur van het boekje De Projectsaboteur -over succesvol manipuleren, verschenen in zeven landen- en geeft vandaag een vermakelijk en tevens ontluisterend betoog over (IT-)projecten die mislukken en hoe dat komt. De mens is zoals gewoonlijk de kritische factor.
Kotteman, partner bij Grey Matter Matters, stelt terecht dat de meeste mensen helemaal niet bezig zijn met corruptie en sabotage maar met zaken als status, positieverbetering en behoud van werk. Kotteman: “Erst kommt das Fressen, dann die Moral”, schreef Bertold Brecht. U kent het verhaal: onbekwaamheid, onverschilligheid, weerstand tegen verandering. Kortom: mogelijkheden genoeg om een project in de soep te laten lopen zònder te saboteren. Daar komen we nog op terug.
(Niet) uniek
Na een fijn voorgerecht, begeleid door een mooi glas wijn, is het de beurt aan Rinse Tamsma, Managing Director van SAP Nederland, die de stormachtige ontwikkelingen in de cloud belicht. Tamsma: “Wie gaat er nou bedrijfskritische software in de cloud zetten, zei men tien jaar geleden bij de presentatie van Business ByDesign. En kijk nou eens.” Tamsma doelt op de focus van SAP op de cloud en de groei die deze ontwikkeling doormaakt (en waarvoor SAP specialisten zoekt op de arbeidsmarkt). Hij laat termen vallen als ‘omnichannel’, ‘customer experience’ en ‘niet de disrupted maar de disruptor zijn’. Zoals Tamsma stelt, is business runnen in 2019 nauwelijks mogelijk zonder de cloud.
De cloud en de integratie van S/4HANA (“de toekomst van ERP in de SAP-wereld”) zijn de belangrijkste ontwikkelingen waar SAP momenteel mee te maken heeft, vertelt Tamsma. En in beide gevallen is het voor IT-directeuren uiterst zinvol om van elkaar te leren. Maar dat leren van elkaar gebeurt veel te weinig. Tamsma: “Ik schrik als ik zie dat bedrijven zelf het wiel aan het uitvinden zijn. Het is opmerkelijk hoeveel bedrijven denken dat ze uniek zijn en dat ze niks hebben aan de ervaringen van anderen. Veel van onze klanten zijn uniek in Nederland, niet in Europa. Bedrijven kunnen veel van elkaar leren. Er ligt een mooie taak voor de VNSG om hen aan elkaar te koppelen.”
Ook klanttevredenheid is een belangrijk issue voor SAP. Peter Veenstra houdt zich er bij SAP Nederland mee bezig. Ease of doing business met SAP is al een tijdje een issue. SAP werkt hard aan verbetering van het klantvertrouwen, stelt Veenstra. Maar dat is niet iets wat van vandaag op morgen is gerealiseerd. Zo’n proces moet vanaf de top van de organisatie doordringen tot de basis, waar de mensen in het veld contact hebben met klanten. Dat kost tijd.
Veenstra is betrokken bij het programma Customer Insight en roept de zaal op tot het geven van feedback: “We willen echte feedback van jullie om straks realtime te kunnen meten wat er leeft. Al onze klanten krijgen de kans om te reageren. Slechts 10 procent doet dat ook daadwerkelijk. We snappen dat de verwachtingen hoog zijn. Maar voor ons is het lastig opereren als we geen feedback krijgen. We willen toe naar uniforme supportstructuren.”
Overstap naar S/4HANA
Tamsma en Veenstra willen de klanten van SAP tevreden houden terwijl die tòch met de innovatiecyclus mee kunnen gaan. Een uitdaging op zich. De integratie van S/4HANA is wat dat betreft essentieel. Om ervaringen uit te wisselen zijn Lex Breed, IT-Director bij Agrifirm (een coöperatie die actief is in de veehouderij en landbouwsector) en Ron Hogeboom, IT Manager (domain) Finance & Logistics bij TomTom, naar Driebergen gekomen. Beiden hebben al ervaring met S/4HANA.
De droom van Breed is “elke koe monitoren en optimaliseren in het systeem”, ofwel ‘de digitale koe’. En S/4HANA moet dit kunststukje voor elkaar gaan boksen. Breed: “Na ontwikkeling van de Template duurde de implementatie van de pilot vier maanden. Op 1 juni 2018 zijn we live gegaan. We hebben bewust gekozen voor de ‘Fiori-only’ user interface”.
TomTom draait sinds 2014 op HANA. Ron Hogeboom over de migratie naar S/4HANA: “Als location based technology expert willen we behouden wat we hebben. De mogelijkheden die S/4HANA TomTom biedt, zitten hem in de flexibiliteit van de databases en de mogelijkheden om daar realtime bewerkingen in te doen. Ook de user interface sluit beter aan bij wat TomTom op dit moment zoekt.” Het SAP Innovation Lab heeft TomTom erg geholpen, ook met het maken van een goede roadmap voor de overschakeling, benadrukt Hogeboom: “In 2020 willen we S/4HANA integreren en moeten alle pijnpunten opgelost zijn. Het eerste prototype is al live gegaan met SAP Analytics Cloud.”
Terug naar Dion Kotteman en zijn betoog over falende projecten en projectmanagers die (per ongeluk?) door hun hoeven zakken. Veel organisaties kiezen momenteel voor scrum en agile om faalrisico’s te beperken. Kotteman vindt het prima. Maar laten we niet doen alsof we met scrum en agile in één klap van alle notoire projectsabotage verlost zijn. Kotteman benoemt de problemen: “De sprints lopen niet uit maar het aantal sprints stijgt wel. Er is vaak te weinig aandacht voor architectuur en compliance. En niet iedereen kan de vrijheid aan. Mooi hoor, die zelfsturende teams, maar er is veel meer ruimte voor misbruik. O ja, en wie controleert de product owner? Minder sabotage door agile werken? Helemaal niet! Bedrijven zouden moeten beseffen dat ze prima met agile kunnen werken zonder de goede dingen van Prince2 en de waterval weg te gooien.”
Onafhankelijk advies
VNSG is een Nederlandse SAP user community voor en door SAP-gebruikers. De vereniging ondersteunt gebruikers bij het verhogen van de toegevoegde waarde van de SAP software binnen hun organisatie. De belangrijkste pijlers hierbij zijn kennisdeling, netwerken, belangenbehartiging en beïnvloeding.
Is jouw bedrijf nog geen lid van de VNSG? Start een gratis proeflidmaatschap.