Heineken heeft zijn wereldwijde SAP-datasets naar de cloud gebracht. Sindsdien beschikt de internationale brouwer in realtime over bedrijfskritische inzichten. Werkmaatschappijen over de hele wereld kunnen nu zelfstandiger en veel efficiënter werken. Lees in dit blogartikel hoe SAP-technologie Heineken heeft geholpen.
Heineken heeft meer dan 80.000 medewerkers in dienst. De multinational exploiteert
brouwerijen, mouterijen, ciderfabrieken en andere productiefaciliteiten in meer dan
zeventig landen. Het bedrijf heeft een gedecentraliseerd model: meer dan tachtig
werkmaatschappijen houden toezicht op 167 brouwerijen, distributeurs, et cetera.
Gegevens samenbrengen
Elke werkmaatschappij had zijn eigen SAP ERP-omgeving of ander ERP-systeem met een silo datasets. Het was lastig om deze gegevens te delen. Het gevolg was dat de doorlooptijden voor wereldwijde rapportages en analyses lang waren. Vooral wanneer de multinational moest opschalen, was dit een obstakel. In 2019 besloot Heineken om het roer om te gooien. Het bedrijf startte een digitaal transformatie-initiatief om gegevens uit afzonderlijke ERP-systemen en andere gegevensbronnen samen te brengen: één centrale oplossing in de cloud om alle afgelegen datasetbronnen en -systemen schaalbaar en kosteneffectief op te vangen.
Jelle van Etten
Sinds 2017 werkt Jelle van Etten bij Heineken. Eerst als Global Data Lead en sinds vier jaar als Head of Global Data Platforms. In deze functie geeft hij leiding aan het wereldwijde dataplatform van Heineken. Jelle praat enthousiast over zijn werk: “Plezier is een belangrijk onderdeel van de cultuur bij Heineken. De mensen zijn heel leuk om mee te werken. En er is ondernemerszins. Als je een idee hebt, kun je het hier tot leven brengen. Variatie, mogelijkheid voor nieuwe dingen. Iedere medewerker die een goed idee heeft voor een usecase, kan deze op ons platform bouwen.”
Evergreen: de strategie van Heineken
In februari 2021 lanceerde Heineken zijn EverGreen-strategie. Daarbij ligt de nadruk op duurzaamheid en voortdurende verbeteringen in de productiviteit. Belangrijk onderdeel van de strategie is om beter tegemoet te komen aan de behoeftes van klanten. Dat kan met geavanceerde analytics en business intelligence zodat het bedrijf meer inzichten heeft op basis van harde gegevens. Om de EverGreen-strategie te realiseren, moest Heineken datasets samenvoegen van tientallen bedrijfssystemen van werkmaatschappijen wereldwijd. Het bedrijf wil zoveel mogelijk uit de cloud halen en zoveel mogelijk met de cloud werken. Hiervoor schakelde de brouwer Amazon Web Services (AWS) in.
SAP op Amazon Web Services
In samenwerking met Lemongrass verzamelde Heineken ongelijksoortige ERP-datasets. Vervolgens bouwden ze een gecentraliseerde oplossing in de cloud onder de naam Business One (B1) Analytics Enablement Platform. Lemongrass is een wereldwijde organisatie die is gespecialiseerd in SAP op Cloud. Rob Antens werkt vanuit Lemongrass voor Heineken als programmamanager en clientmanager. Het B1 Analytics Enablement Platform op basis van SAP BW 4 HANA integreert, bewaart en analyseert tientallen terabytes aan ERP-gegevens in een beveiligde omgeving.”
Datagestuurde toepassingen automatiseren
“We zijn begonnen met heel weinig,” verduidelijkt Jelle. “We hadden behoefte aan nieuwe functionaliteiten. Kan dat met bestaande applicaties of hebben we innovaties nodig? Voor de implementatie van datawarehouse-applicaties maken we steeds meer gebruik van automatisering.” Rob: ”We kunnen een volledige implementatie voor een bedrijfseenheid binnen een paar weken voltooien omdat deze volledig geautomatiseerd is." Het B1 Analytics Enablement Platform is gebouwd op AWS. Tijdens de schaalvergroting van naar tientallen terabytes aan gegevens konden we het platform continu in productie houden. De oplossing integreert data uit circa vijftig SAP-omgevingen en ruim dertig andere bedrijfsapplicaties, waaronder Oracle's JD Edwards EnterpriseOne en Microsoft Navision in één cloudgebaseerd dataplatform.
Resultaat
De toegang tot gegevens, die negen maanden duurde, is nu versnel naar vrijwel direct. Daarmee zijn de analyses van Heineken verbeterd en heeft het bedrijf een veel groter inzicht in alle wereldwijde activiteiten. "Onze op AWS gebouwde oplossing maakt data beschikbaar, is schaalbaar en verkort de time-to-market van het wereldwijd ontwikkelen van oplossingen en het uitrollen ervan in individuele markten," concludeert Jelle tevreden. “Het draagt in grote mate bij aan onze doelstellingen van standaardisatie en harmonisatie van data en analytics-oplossingen.”
Zelflerende werkmaatschappijen
Het B1 Analytics Enablement Platform voor Heineken-brede rapportages over de financiën, supply chain en inkoop. Heineken heeft hiermee inzicht in het verbruik van grondstoffen, inputs in productieprocessen en financiële gegevens van werkmaatschappijen over de hele wereld. Jelle: "Deze oplossing helpt om datasets samen te brengen en inzichten te genereren. Onze werkmaatschappijen kunnen met de data- en analyse-initiatieven zelf leren en benchmarken. Met front-end visualisatietools maken ze hun eigen rapportages op gestandaardiseerde datamodellen. De benodigde gegevens kunnen ze zelf opvragen via ons gecentraliseerde, gestandaardiseerde platform.”
Voordelen
Wat zijn, evaluerend, de voordelen van deze grote transitie? Rob: “We nemen de stakeholders veel werk uit handen. We hebben de fundering voor hen geregeld. Als iemand nu een goed idee heeft, bijvoorbeeld voor het bouwen van een applicatie, kan hij al op maandag beginnen. Omdat alle werkmaatschappijen niet langer hun eigen lokale variant hoeven uit te vinden, verloopt alles veel sneller en kosteneffectiever.” “De waarde zit in use cases,” vult Jelle aan. “Met analytics kunnen we efficiënter bijdragen aan de Evergreen-strategie. In Mexico hebben we één miljoen klanten. Maar we hebben geen één miljoen Sales Representative. Dan ga je selecteren op klanten die de meeste potentie hebben. En welke producten we hen het beste kunnen aanbevelen. We weten nu ook wat de meest efficiënte route is van Sales Representatives. In welke volgorde ze klanten het beste kunnen bezoeken. Dat scheelt fors in het aantal autokilometers waarmee we invulling geven aan onze duurzaamheidsambitie van de Evergreen-strategie.”
Tips
Hebben Jelle en Rob tips voor andere bedrijven die naar een centraal systeem in de cloud willen gaan? “De huidige oplossing is zo flexibel, dat het nu nog maar een paar minuten duurt om op te schalen. Cloud is zo’n flexibel medium. Je moet gewoon ervaren hoe het is. Bedenk ook dat je continue in een changeproces zit,” onderstreept Rob. “Het is niet zo dat als alles na drie jaar stabiel draait, dat je dan klaar bent. Belangrijk is dat je vooraf succesfactoren definieert.” Jelle: “Hoewel we het initieel hebben benaderd als een technologische exercitie, is er veel energie gestoken in het mobiliseren van onze werkmaatschappijen om aan te sluiten op de centrale omgeving en hun data aan te leveren. Vervolgens moet je gewoon starten met een beperkt aantal data bronnen en blijven uitbreiden met bronnen om de relevantie van het data platform te laten groeien. Doe dat wel oplossingsgericht met focus op het laten zien van waarde uit analytics use cases. Experimenteer zoveel mogelijk om de waarde te ervaren van het dataplatform.”
Over Heineken
Heineken is in 1864 opgericht door de gelijknamige familie. De brouwer is uitgegroeid tot Heineken NV: een Nederlandse multinational in de bier- en drankensector die actief is in ruim 190 landen. Heineken NV bezit 300 biermerken. Met een totaal biervolume van meer dan 218 miljoen hectoliter behoort Heineken tot de grootste brouwerijen van de wereld, na het Belgische Anheuser-Busch InBev. Heineken in Nederland bestaat uit Heineken International, Heineken Nederland en Heineken Nederland Supply.
https://www.theheinekencompany.com/
______________________________________________________________________
Blog: https://blog.vnsg.nl/nl/heineken-met-sap-data-naar-de-cloud
Geïnterviewden: Jelle van Etten, Head of Global Data Platform, The Heineken Company & Rob Antens, Business Development Manager, Lemongrass
Interview: Bas van der Poel, redactieraad VNSG
Tekst: Jon Hoofwijk