VNSG Blog

Make the move: het SAP S/4HANA Movement-programma

Written by VNSG | 23-6-2020

Disruptie, continu veranderende marktomstandigheden en innovatie kenmerken de huidige markt waarop bedrijven opereren. Organisaties staan voor de uitdaging om zich snel aan te passen om relevant te blijven. Liever nog zijn ze het bedrijf dat disruptie teweeg brengt.

Idealiter transformeren bedrijven in een Intelligent Enterprise, een bedrijf met een robuuste ‘digitale kern’ maar tegelijkertijd met een wendbaar en flexibel karakter. Op die manier kunnen ze marktontwikkelingen volgen en zelfs voorblijven. Met SAP S/4HANA kunnen organisaties direct inspelen op de dynamiek van de markt en eindgebruikers optimaal ondersteunen in het nemen van de juiste beslissingen. Op die manier nemen bedrijven een voorsprong op de concurrentie, als die nog gebruikmaakt van traditionele ERP-systemen. Deze voorzien namelijk simpelweg niet meer in alles wat nodig is in de huidige digitale economie.

Veel organisaties zien de overstap naar SAP S/4HANA als een uitdaging. Vooral omdat het niet alleen een technische overstap is, maar het ook de kern van de bedrijfsvoering raakt.


Uitgebreide begeleiding beschikbaar

Ondanks de aanvankelijke terughoudendheid maken steeds meer bedrijven toch de overstap. En een heleboel andere bedrijven oriënteren zich erop en zoeken naar informatie over hoe zij de implementatie moeten aanpakken om optimaal profijt te hebben van de overstap. Speciaal voor hen heeft SAP, samen met de Amerikaanse User Group (ASUG) en de Duitse gebruikersvereniging (DSAG), een gids gemaakt met praktische tips en informatie: het 'SAP S/4HANA – Manifesto'. Volgens de gebruikersgroepen een must-read voor klanten die de consequenties van een migratie naar SAP S/4HANA willen begrijpen, en van grote waarde voor senior IT-executives, en IT- en projectmanagers.

Naast geschreven informatie is er ook een online programma - SAP S/4HANA Adoption Starter - waarmee organisaties inzicht krijgen in hoe de migratie zou kunnen verlopen. In een ‘virtual classroom’ krijgen deelnemers zes weken begeleid toegang tot tools om SAP S/4HANA beter te kunnen beoordelen, en kunnen zij onderling kennis uitwisselen met andere SAP-klanten. Dit is van grote waarde in de eerste fasen van het transformatieproces, zodat klanten niet alleen de bedrijfsvoordelen kunnen concretiseren, maar ook in staat zijn een goede roadmap uit te stippelen om de transitie van ERP naar SAP S/4HANA te managen.

De SAP S/4HANA Movement Journey
Wanneer de beslissing tot overstap eenmaal is genomen, is er nog een scala aan begeleiding en tools beschikbaar. In het ‘SAP S/4HANA Movement Programma’ worden klanten begeleid bij de volledige migratie en implementatie. Het doel is vooral om zo min mogelijk ontwrichting binnen de organisatie te creëren. Daarvoor biedt het programma vier stappen, waarin verschillende tools en services aan bod komen. We bespreken elke stap en alle hulpmiddelen.Stap 1: Definieer de strategie

Om de behoeften en verwachtingen van de business in kaart te brengen, is het goed om SAP S/4HANA en de daarbij behorende waardeproposities voor verschillende industrieën beter te begrijpen. Hiermee wordt het fundament gelegd voor alle volgende stappen. Hiervoor stelt SAP de volgende middelen beschikbaar:

  • Move in motion
    Tijdens dit design thinking-evenement worden klanten van vergelijkbare bedrijfsgrootte of vanuit dezelfde branche uitgenodigd om deel te nemen aan gesprekken en sessies over de betekenis van de digitale transformatie voor de branche en de impact op hun bedrijf. Deze gesprekken worden gevoerd onder begeleiding van SAP-experts en geselecteerde partners.

  • SAP S/4HANA kaartspel
    Dit kaartspel maakt het mogelijk voor deelnemers om tastbare uitkomsten voor hun business inzichtelijk te maken, door middel van innovatie roadmaps, value maps, waardecalculaties en grafieken over de impact van de verandering. Het kaartspel is beschikbaar voor verschillende sectoren en bedrijfstakken.

  • SAP S/4HANA Simulation by Baton Simulations
    Deze dienst stelt deelnemers in staat om de kracht van realtime samenwerking tussen bedrijven te ervaren in een game-achtige omgeving. De spelers vormen teams van 10 tot 25 mensen en nemen het tegen elkaar op. In de game is ieder team verantwoordelijk voor een virtueel bedrijf. Gedurende het verloop van het spel zijn direct de resultaten van beslissingen van het virtuele bedrijf te zien.

Er zijn voor SAP-klanten nog extra tools en diensten beschikbaar om de waarde van SAP S/4HANA voor hun organisatie te bepalen:

  • SAP S/4HANA business value advisor
    Deze tool geeft de potentiële waarde aan van de impact van SAP S/4HANA voor de belangrijkste bedrijfsonderdelen. Na het selecteren van een branche en bedrijfsonderdeel krijgen klanten toegang tot een lijst relevante voordelen. Deze lijst kan klanten helpen om de voordelen en potentiële besparingen te evalueren.

  • Innovation discovery voor SAP-producten
    Klanten ontdekken software-innovaties per industrie, bedrijfstak en/of technologie. Zo leren ze kenmerken kennen waarvan ze anders het bestaan niet hadden geweten. Daarbij komen ze meer te weten over de geplande innovaties van SAP. Dit alles in een tool met een intuïtieve gebruikersinterface.

  • Industry-specific value discovery assets
    Whitepapers, en andere thought leadership en productgerelateerde content zijn toegankelijk via het SAP S/4HANA gedeelte van de sap.com website. Met deze informatie kunnen bedrijven ontdekken wat de meerwaarde is van SAP S/4HANA in hun specifieke branche.