Door Industry 4.0 ontstaan futuristische nieuwe kansen
Focusgroep Industry 4.NOW strooit met innovaties
Bij Industry 4.0 gaat het om ontwikkelen van nieuwe businessmodellen, toepassen van SMART-technologiën in de gehele supply chain en de ondersteunende processen zoals bijvoorbeeld finance en controlling. Hierdoor zijn bedrijven in staat om nieuwe producten en (AI)-services te ontwikkelen en te verkopen in lang lopende contracten.
Tijdens online sessies gaven Miele, NS, ERIKS en Shell onlangs een kijkje in hun keuken waarbij aan de hand van het VNSG Industry 4.0 model veel nieuwe inzichten gepresenteerd werden. De focusgroep Industry 4.NOW heeft een model ontwikkeld waarin de belangrijkste Industry 4.0 thema’s (digital twin, servitization) zijn opgenomen. Tijdens de sessies vertaald de focusgroep deze thema’s naar de benodigde solution architectuur met behulp van SAP-applicaties in de cloud.
Aan Industry 4.0 kunnen we nogal wat nieuwe technologische ontwikkelingen koppelen, zoals de cloud, autonoom vervoer, machine learning, IoT, robotisering, big data, digital twins, 3D-printing en kunstmatige intelligentie. Belangrijker dan al deze containerbegrippen is wat je met de nieuwe mogelijkheden kunt doen. Nieuwe kansen zijn er in overvloed, zei gespreksleider Frank Luijckx onlangs tijdens een webinar van de VNSG-focusgroep Industry 4.0. Bedrijfsprocessen kunnen intelligent gemaakt worden met IoT-devices en AI-software ‘voor meer inzicht en leren van ervaringen’. Daarop kan de supply chain worden afgestemd. Vervolgens kunnen bedrijven samen met klanten producten op maat ontwikkelen.
Voor de gewenste klantbeleving is uitwisselen van kennis cruciaal. De focusgroep heeft onder andere sessies georganiseerd rond ‘smart factory’ bij VOPAK, ‘digital twins’ bij ASML en ‘3D-printing’ bij RDM. De thema’s die daarbij aan bod komen, laveren tussen ‘industrial platform services’, ‘industrial business services’, ‘application integration services’ en ‘risks, compliance en security’.
Daarbij gaat het om het ontwikkelen van nieuwe businessmodellen, voorspellen van winstgevendheid, bundelen van services en producten (in plaats van directe verkoop) en leveren van additionele diensten. SAP geeft handreikingen om de bijbehorende processen te verbeteren en rechten te beheren in de cloud. Lang verhaal kort? Vertaal beloftes naar de praktijk. De sessie gaf veel nieuwe inzichten.
ERIKS - Realtime inzicht
ERIKS, dat producten en diensten levert aan bedrijven in nagenoeg alle industriële sectoren, heeft al meerdere van de bovengenoemde thema’s in gang gezet. Hanno Spoelstra: “We focussen vooral op servitization. We hebben een visie gevormd vanuit technologie en markt waarbij de klant centraal staat. Het lastige is dat we opereren in verschillende landen. Het is een uitdaging om dat af te stemmen. Niet alle landen hebben dezelfde prioriteiten en dezelfde mate van volwassenheid. Toch hebben we in combinatie met digital twins en IoT interessante proposities kunnen ontwikkelen voor onze klanten, die we meer realtime inzicht kunnen bieden in de toestand van hun draaiende machines. Dat leidt tot tijdbesparing omdat we geen mensen op pad hoeven te sturen, en tot energiebesparing omdat oude motoren eerder vervangen kunnen worden.”
Om Industry 4.0 tot een succes te maken, moet ERIKS alle stakeholders mee zien te krijgen vanuit een volwassen applicatielandschap, stelt Spoelstra: “Dat kun je niet in één keer doen, dat is een kwestie van bijbouwen en integreren en ondertussen mensen in de business warm zien te krijgen voor het uitrollen van nieuwe technologische oplossingen.”
Shell
Raymond van Amersfoorth (sr. Architect Computational Science & Digital Innovation) van Shell noemt onder andere ‘smart asset management’, ‘predictive maintenance’ (“bij elkaar harken van sensordata”) en ‘smart channel collaboration’ (“de samenwerking met Gasunie”) als belangrijke Shell-thema’s. En daar blijft het niet bij. Van Amersfoorth: “Smart printing doen we ook, met name als we snel onderdelen moeten hebben. Onze printers staan verspreid over de hele wereld. Eigenlijk zijn bijna alle thema’s relevant voor ons.” Het succes voor Shell staat en valt volgens Van Amersfoorth met stakeholdermanagement: “Laatst hebben we een digital twin uitgerold in Trinidad en Tobago. Een fantastische implementatie. Om je vingers bij af te likken. Nu de mindset nog, zodat de mensen ook echt gaan snappen dat ze andere dingen kunnen doen en anders moeten leren werken om de kansen ook echt te benutten.”
NS
Stan Jilesen (Program manager Unite) van de NS noemt onder andere ‘market to cash’, ‘source to pay’ en ‘design to operate’ als belangrijke aandachtsgebieden. Jilesen vertelt hoe dat zo gekomen is: “We hadden een heel versnipperd landschap met vier ECC-systemen van vier bedrijfsonderdelen die totaal geen connectie hadden met elkaar. In 2016 hebben we een switch gemaakt. Onze core ligt bij servitization en pay-per-use met SAP BRIM. Daarmee hebben we het klantplatform verbeterd. Stel je reist als klant van Groningen naar Amsterdam. Wij moeten dan niet alleen de abonnementsvorm kunnen zien maar ook wanneer de dienst is geleverd. SAP BRIM helpt ons daarbij.”
De NS maakt onder meer gebruik van S/4HANA. Jilesen: “Daarnaast werken we met Ariba en Blackline. En soms kunnen we met blockchain of RPA (Robotic Process Automation) dingen slimmer doen. We gaan ons onder meer richten op ‘smart integrated business planning’ voor het onderhoud van onze treinen en ‘smart partner collaboration’ voor slimmer samenwerken. Al met al hebben we flinke stappen gemaakt. Corona heeft ons hard getroffen. Met het bieden van flexibele contracten zien we de mensen graag terug in de trein. En de nieuwe plannen die we nu oppakken moeten een heel goede businesscase hebben. Met hele goede security. Een bedrijf als de NS kan zich geen hack veroorloven want het hele land ligt dan plat.”
Miele
Ook Miele is in vrijwel alle thema’s van de focusgroep actief. Dat is ook wel nodig volgens Eric Donker (IT Manager): “Wil je in Europa blijven produceren, dan moet je het slim doen, anders ben je gezien. Op alle vlakken moet je actief worden.” Voor Miele is servitization erg belangrijk. Donker: “Daar zijn we tien jaar geleden al mee gestart. We leveren bijvoorbeeld wasmiddel in containertjes mee in de wasmachines. Daar koppelen we abonnementen aan op basis van gebruik. Die ontwikkeling trekken we ook door naar vaatwassers. In plaats van tabletten, zout en spoelmiddel koopt de klant nu een containertje en hij heeft er een tijdje geen omkijken meer naar. Inderdaad, gemak.”
Zelf 3D-printen
“Er komen ook nieuwe dingen aan”, belooft Donker. Wat te denken van een koelkastje waarin je thuis je eigen groente en kruiden kweekt? Donker: “De koelkast verzorgt licht en water. Wij leveren ook de treetjes met voedingsmiddelen en planten.” Klanten van Miele kunnen hun apparatuur connecten met IoT en vanuit huis (of de auto) bedienen met smart home-systemen van Apple, Google of Amazon. Koffie? Even roepen naar de app! En wat te denken van die nieuwe oven met camera? Donker: “Op je telefoon kun je zien hoe ver de pizza is. De camera houdt dat in de gaten.”
Tot zover de succesverhalen. Want het uitlijnen van de mogelijkheden over fabrieken, bedrijfsonderdelen en landen is bepaald geen gemakkelijke opgave. Miele is actief in meer dan veertig landen. Het eerste S/4HANA-project loopt nu in Duitsland. “Dat zal de servitization de komende tijd nog remmen”, aldus Donker. Alle veranderingen moeten ook in de fabrieken worden doorgevoerd want de vraag naar Miele-producten gaat volgens Donker “door het dak”. De productiecapaciteit moet met behulp van monitoring en robotisering flink omhoog. Misschien kan de klant zelf straks ook een duit in het zakje doen qua productie. Donker: “Kijk maar eens op onze site wat je allemaal zelf kunt printen als je een 3D-printer hebt.”