VNSG Blog

Focusgroep SAP Business ByDesign (BBD) uitgelicht!

Written by VNSG | 17-3-2022

Het stimuleren van Continuous Improvement van SAP Business ByDesign (BBD) staat hoog op de agenda van de gelijknamige focusgroep. Leden bespreken onder meer kwartaal updates: consequenties en mogelijkheden, lokalisatie-issues en best practices. De groep richt zich op alle believers, beïnvloeders en key users die SAP Business ByDesign hebben ingezet als ERP-systeem voor de dagelijkse bedrijfsvoering.

Het Cloud ERP-pakket voor middelgrote organisaties, SAP Business ByDesign, bestaat al sinds 2007. Alhoewel BBD een kleine speler in de markt is, maken steeds meer organisaties er gebruik van. De oplossing koppelt elke functie binnen een bedrijf, van finance tot CRM, aan best practices en diepgaande analytics. De focusgroep heeft in 2017 een doorstart gemaakt. De leden van de groep zijn gevarieerd. “Er zitten nu ook relatief grote bedrijven bij zoals Stork. De samenstelling van de leden is evenwichtig, maar er is af en toe een enigszins wankel evenwicht tussen ‘echte klanten’ en partners,” vertelt Allard. “We hebben in onze eerste kernteammeeting heel duidelijk spelregels opgesteld hoe we daarmee omgaan. Hoe zorgen we ervoor dat het geen verkoopplatform voor partners wordt, en houden we het echt een klanten-interactieplatform? Maar ik denk dat dat nog steeds goed lukt.”

Bijeenkomsten
“Partners gebruiken we voor het aandragen van nieuwe klanten vanuit bepaalde implementatietrajecten, en voor het aandragen van onderwerpen en het toelichten ervan,” vervolgt hij. “We proberen zo’n drie keer per jaar een bijeenkomst te houden. Voordat alles online plaatsvond vanwege corona was dat vaker. Aan een sessie nemen ongeveer dertig leden deel van zo’n vijftien organisaties. We proberen onze leden de onderwerpen die tijdens een sessie mogelijk ter sprake komen, vooraf toe te sturen. Zo weten mensen van tevoren of het interessant voor hen is.”

Content
Wat is het type content dat jullie in het algemeen behandelen? Joost: “Het gaat vaak over de roadmap van SAP. Wat gaat er aankomen? Maar ook zaken als een nieuwe transactiecode en in hoeverre dat impact heeft op een bedrijf. Of in hoeverre de Brexit effect heeft op BBD. We hebben altijd een spreker vanuit SAP over productmanagement. Dat is standaard een van de bekendere gezichten van SAP. Iemand die ook blogs schrijft en video’s maakt. We hebben een heel goed contact met SAP Duitsland. Vanuit SAP Nederland hebben we veel contact met Joost van den Heuvel en Marc Tiggeler. SAP Nederland regelt ook rondleidingen op het kantoor in Den Bosch en verzorgt borrels. Ook dat contact is goed.”

Toekomst van BBD?
In eerste instantie werd BBD geïntroduceerd als een nieuwe generatie SAP-cloudoplossingen en als object-georiënteerd. Sinds 2012 is SAP S/4HANA in de markt gezet als cloudoplossing. Hoe zien jullie de positionering van die oplossingen ten opzichte van elkaar? Allard: “Ik denk dat er een markt is voor twee verschillende SAP-oplossingen. De kans is klein dat eenpitters of bedrijven met een paar mensen overstappen op S/4HANA. Onder de motorkap gaat er misschien wat meer overlap plaatsvinden tussen BBD en S/4HANA. Vanuit de commerciële propositie heb ik geen reden om aan te nemen dat SAP met BBD gaat stoppen of iets anders gaat doen. Ik denk dat er gewoon een commercieel belang is om verschillende segmenten aan te spreken.” Joost: “SAP heeft wel aangegeven dat de techniek onder de motorkap van SAP BBD wat achterloopt. Er is anderhalf jaar geleden gesproken over een nieuw platform met een nieuwe gebruikersinterface voor de midmarket. Dat zou een combinatie zijn van BBD en Business One. We kijken uit naar de plannen die SAP hiermee heeft.”

Best of Breed
Zelfs bij de BBD-markt zie je dat er een beetje een best-of-breed trend is. Dat betekent dat het product integratiemogelijkheden moet hebben. Is dat de kracht van BBD? Wat is jullie visie daarop? “Binnen het PostNL-domein waar ik werkzaam ben, hebben we verschillende SAP-oplossingen staan,” antwoordt Allard. “Integratie is altijd een uitdaging. Vanuit PostNL is dit altijd de kern van de gesprekken die we met SAP hebben.” SAP heeft een integratieplatform: een technologieplatform. Is dat waar BBD op aansluit? Allard: “Voor de PostNL-situatie gebruiken we zowel het SAP-integratieplatform als andere platformen.” “Er zit wel een kostenplaatje voegt Joost toe. “Je ziet standaardintegratie maar daar lopen we regelmatig tegen restricties aan. BBD is heeft open objecten maar er zijn ook objecten gesloten, die wellicht in de toekomst opengezet worden door SAP. Wanneer er binnen de standaarden geen mogelijkheden meer zijn, dan volgt maatwerk.”

Customer Influence Programma
Ligt hier een rol voor jullie FG? Wat is dan jullie invloed richting SAP? Allard: “Een paar jaar gelden zijn we als PostNL overgegaan op de standaard van SaaS om onze processen te versimpelen en standaardiseren.” Wat kun je als gebundelde klanten? “Daar hebben we wel manieren voor,” antwoordt Joost. “We hebben een WhatsApp-groep met heel veel klanten die SAP BBD gebruiken. Je hebt tegenwoordig het Customer Influence Programma en daarin kan je tickets of ideeën aanmaken. Mensen kunnen daar vervolgens op stemmen. Ik heb zelf bijvoorbeeld jaren geleden drie ideeën erop gezet, die nu ingebouwd zitten in BBD.“

Partnerpresentatie
“Standaard geven we altijd een partnerpresentatie tijdens onze sessies. We nodigen een partner uit die implementaties verzorgt. Zo’n spreker geven we de vrijheid om iets te presenteren wat hij graag in de markt wil zetten. Bijvoorbeeld welke functionaliteiten waar zitten. Tijdens zo’n presentatie krijg je een heel wisselend scala aan functionaliteiten te zien. Dat is voor veel mensen vaak een soort inspiratiesessie. Ook dat doen we standaard. Iemand heeft een keer een mobiele app laten zien die ze op het cloudplatform hebben gemaakt en geïntegreerd. Zulke dingen zijn voor veel mensen een eye-opener.”