Is jouw organisatie al bezig met machine learning (ML) en artificial intelligence (AI)? Zo niet, dan hoeft dat nu nog geen bezwaar te zijn maar in de toekomst waarschijnlijk wel. De VNSG deed onderzoek onder SAP-gebruikers naar het huidige gebruik van AI en ML. Hieruit blijkt dat nog lang niet alle organisaties dit in de bedrijfsstrategie hebben opgenomen. 55 procent geeft aan ermee bezig te zijn, en 17 procent is van mening dat het voor hen überhaupt niet interessant is. Als jouw organisatie tot de tweede groep behoort, is de kans groot dat je toch mee moet gaan met deze ontwikkelingen. Het aantal toepassingen neemt namelijk alsmaar toe en voor iedere organisatie bestaat relevantie; denk aan chatbots als toevoeging aan de klantenservice en predictive analytics om organisatieprestaties te verhogen.
Maar is de inzet van AI en ML onmisbaar om bedrijfssucces te behalen? 60 procent van de respondenten vindt van niet, tegenover 40 procent die het wel als cruciale factor ziet. Uit het onderzoek blijkt in ieder geval dat er veel kansen worden gezien in de toepassing van AI en ML. Kostenverlaging wordt als belangrijkste kans bestempeld (30%). Een kwart ziet vooral winst in het verbeteren van de efficiency en service naar klanten en ruim 20 procent vindt het verhogen van de klanttevredenheid de belangrijkste kans. Maar hoe zet je het dan concreet in? Dat illustreer ik graag aan de hand van een drietal voorbeelden.
Een eerste voorbeeld van de inzet van AI en ML bevindt zich in de industriebranche, namelijk preventief onderhoud of te wel predictive maintenaince. Dit betekent dat er op cruciale plaatsen in machineparken sensoren worden geplaatst om data te verzamelen. Deze data wordt vervolgens geanalyseerd. Doordat machines bepaalde signalen gaan herkennen die duiden op een storing voordat deze optreedt, kan er op tijd onderhoud worden gepleegd. Zo wordt kostbare en ongeplande downtime voorkomen.