VNSG Blog

GROW with SAP

Geschreven door VNSG | 8-11-2023

In april van dit jaar hebben we op de website van de VNSG een blogartikel geplaatst over RISE with SAP. Dit blogartikel gaat over GROW with SAP. Wat is het en waarin verschilt hetmet RISE? Frans van Hoesel van de VNSG-redactie vroeg het aan SAP Nederland. 

Jos Hosewol is Director of Midmarket and New Business bij SAP Nederland: “RISE with SAP is voor bestaande klanten die een transitie willen maken naar de cloud. Dat programma heeft twee smaken. Er is RISE with SAP voor klanten die behoefte hebben aan meer mogelijkheden om maatwerk binnen hun processen door te voeren en meer controle willen hebben over de adoptie van innovaties. Maar er is ook RISE with SAP voor klanten die juist meer op een standaard SaaS-manier willen werken. Die zijn eerder geneigd om naar een public cloudomgeving te gaan.”

SAP S/4HANA in de public cloud voor nieuwe klanten
GROW with SAP daarentegen is specifiek voor nieuwe klanten. Waarom een nieuw
programma voor hen? “Met GROW with SAP willen we voor deze prospects een package
creëren,” vervolgt Jos. “Hoe kun je als organisatie, groot of klein, op een behapbare,
schaalbare manier de beweging maken naar een meer standaard manier van werken. En ook onder de loep nemen hoe je afscheid kunt nemen van maatwerk in je organisatie. Met een standaardapplicatie ben je veel sneller in staat om innovaties te adopteren. We hebben nieuwe klanten gezien die al in twee tot drie maanden tijd de eerste livegang hebben gedaan. Bijzonder is ook dat je vanuit het GROW-programma heel erg klein kunt starten met SAP S/4HANA in de public cloud. Ook met een geringe investering en zodra de organisatie daar om vraagt de flexibiliteit hebben om verder te groei.”

Dochterondernemingen
GROW with SAP is met name gericht op nieuwe klanten en greenfield implementaties. Ook dochterondernemingen kunnen voordelen halen uit een greenfield-benadering. Marco
Scheepmaker, S/4HANA Cloud Business Development Lead, bij SAP Nederland: “SAP richt
zich inderdaad nadrukkelijk ook op dochterondernemingen. Vooral bij klanten die al SAP
gebruiken en een acquisitie doen, of een omgeving of bedrijfsonderdeel hebben dat nog
geen SAP gebruikt. Voor hen kan de public cloud een passende oplossing zijn. GROW with SAP past daar perfect bij. Het is de public cloud van SAP S/4HANA met een greenfield aanpak.”

Keep the core clean!
Uit welke componenten bestaat GROW with SAP? Jos: “GROW with SAP bestaat uit drie
componenten: het softwaregedeelte in de public cloud, de services rondom die
implementatie en de community. De software, SAP S/4HANA public cloud, met best
practices is het grote hart. Voor uitbreiding naast de best practice en integratie komt GROW with SAP samen met het Business Technology Platform. Daar zeggen we natuurlijk altijd bij: Keep the core clean! Hou de kern van je bedrijfsvoering schoon. Als je er toch van wilt afwijken, moet daar een business case tegenover staan. Maar dat afwijken doe je niet in je ERP-kern, maar daarbuiten. Er zal dan dus integratie moeten plaatsvinden. Het programma bevat een rijke set aan industrie specifieke processen voor alle sectoren en industrieën. En er is natuurlijk een groeiend ecosysteem tussen klanten onderling en samen met partners. Er zijn al heel veel partners opgeleid die op alle gebieden kunnen helpen met sectorspecifieke, bedrijfskundige en technische keuzes. En met een snelle implementatie. En er is natuurlijk SAP en de hele gebruikersvereniging waar organisaties gebruik van kunnen maken.”

Innovatiepower
Wat is de waarde van GROW with SAP voor de doelgroep? “Dit programma is vooral
interessant voor organisaties die naar een cloudomgeving willen en zo dicht mogelijk bij de best practices van hun sector willen aanhaken om zo een professionaliseringsslag te maken. Om in de toekomst te kunnen groeien. Verder voor organisaties die snel en voorspelbaar willen implementeren tegen overzichtelijke kosten. Live brengen is echter één ding, actueel houden is een ander ding. De uitdaging voor deze doelgroepen is hoe ze relevant blijven. Daarvoor moeten ze de laatste technologische innovaties kunnen adopteren.”

Total Cost of Ownership
Richard Berkel is S/4HANA Public Cloud Expert bij SAP Nederland: “Het voordeel van de
cloud is dat je een extra feature gewoon kunt aanzetten. Nieuwe releases worden
vervolgens vanzelf geïnstalleerd. Je hebt er geen omkijken meer naar.” Jos: “Organisaties
hebben vaak moeite om zich te conformeren aan een standaard. Maar als je kijkt naar de
Total Cost of Ownership (TCO) die maatwerk met zich meebrengt, inclusief beheer, en dat
uitrekent voor een directie dan zie je dat de bereidheid voor standaardisatie vele malen
hoger wordt.”

Heel veel flexibiliteit
Dus we praten over een heel uitgebreide standaard en niet over een keurslijf? Marco:
“Alhoewel we veel over Best Practices spreken praten we over een zeer uitgebreide
standaard van bewezen industrie processen, die zoveel functionaliteit biedt dat je eigenlijk heel veel flexibiliteit hebt. In technisch opzicht past het binnen een standaardoplossing. Alle industrieprocessen zijn beschikbaar. De cloud biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid om zowel voor een productie-, een service- als een subscriptie-organisatie vanuit dezelfde omgeving te werken.”

Fit to standard
Hoe ga je die waarde bereiken voor nieuwe klanten? Hoe haal je het maximale uit GROW
with SAP voor hen? “Met een Fit to standard benadering, waar we kijken hoe de practices
aansluiten op de organisatie van de klant. De Digital Discovery Assessment (DDA) is hierin superbelangrijk,” vervolgt Richard. “Dit is de implementatieaanpak van SAP om S/4HANA sneller te implementeren en dicht bij de standaard processen te blijven. De fit-to-standard workshops gebruiken we om de functionaliteit te verkennen, om te laten zien hoe de oplossing kan voldoen aan de eisen van het bedrijf en om deskundigen op het gebied van bedrijfsprocessen te helpen bij de uitvoering van processen.”

Helicopterview
“We hebben bijvoorbeeld bij een klant geconstateerd dat ze zo gewend waren om na te
denken over ‘dat proces in dat gebied’. Maar wat wil je nu eigenlijk bereiken? Als je vanuit een helicopterview kijkt, dan zie je dat je het ook elders op kunt lossen. Het gaat uiteindelijk om de business outcome.” Door deze manier van werken word je dus min of meer gedwongen om direct met de business owners aan tafel te zitten? Jos knikt: “Ja, inderdaad. Als je op dit moment naar succesvolle transformaties kijkt, dan zijn het
businesstransformaties die ondersteund worden door IT. Het is de business die met name de transformatie door moet maken, niet alleen IT.”

Minimum Viable Product approach
“De Digital Discovery Assessment (DDA) maakt onderdeel uit van SAP Activate. Het is een duidelijk begeleide methodologie om nieuwe mogelijkheden in de organisatie te
implementeren, te gebruiken en uit te breiden,” legt Jos uit. “Leden van het
implementatieteam gebruiken de SAP Activate implementatie Roadmap Viewer om te
navigeren door de fasen, deliverables, taken en versnellers. We zien vaak dat klanten kiezen voor een Minimum Viable Product (MVP) approach: wat hebben we minimaal nodig om te bereiken wat we vandaag de dag al kunnen? Je hebt daarmee nog niet de ultieme business benefit in de volledige reikwijdte van je business case maar je bent wel al live. Vandaaruit kun je verder groeien. En daar draait het allemaal om: GROW with SAP!”

Op woensdag 15 november 2023 biedt SAP u de mogelijkheid om SAP S/4HANA Public Cloud zelf te ervaren, bij SAP in 's-Hertogenbosch. Reken onder meer op praktische demonstraties tijdens verschillende live-sessies. Leer van Partners en van andere klanten met inspirerende klantverhalen. Ook is er volop aandacht voor praktische ideeën en voorbeelden hoe u de uitrol realiseert.

Registreren kan HIER

______________________________________________________________________

Blog: https://blog.vnsg.nl/nl/grow-with-sap
Geïnterviewden: Marco Scheepmaker, SAP, SAP S/4HANA Cloud Business Development Lead | Jos Hosewel, SAP NL, Director of midmarket and new business | Richard Berkel, SAP S/4HANA Public Cloud Expert.

Interview: Frans van Hoesel, redactieraad VNSG
Tekst: Jon Hoofwijk