Wat zijn de marktontwikkelingen van de User Experience (UEX)? Wat gebeurt er bij klanten? Wat verlangen gebruikers van SAP om de beste gebruikerservaring te hebben? En hoe reageert SAP hierop? Dit is slechts een greep uit de vragen die de focusgroep User Experience van de VNSG bezighoudt. De redactie interviewde de voorzitter van de groep, Tamas Szirtes, en de secretaris, Henny Claessens, hierover.
Onderwerpen die in VNSG-focusgroep User Experience (UEX) aan de orde komen zijn onder meer design-trends, best practices en de SAP UI-technologie roadmap. Uiteraard worden er veelvuldig ervaringen uitgewisseld bij invoering van bijvoorbeeld Fiori, Mobile, UI5, Business Technology Platform, Portals, Design Thinking, et cetera. Henny Claessens was ruim twintig jaar werkzaam bij de Universiteit Maastricht als Integration Consultant. Zijn betrokkenheid bij de VNSG en bij meerdere VNSG-focusgroepen gaat terug tot in de jaren negentig toen SAP met R/3 in hoog tempo de markt veroverde.
Warp-speed
“In de begintijd van SAP waren tekstuele gebruikersinterfaces gangbaar (door SAP al vroeg als SAP GUI bestempeld ook al ontbraken in de allereerste versies van R/3 nog de grafische eigenschappen). Naar hedendaagse normen was de gebruikerskant nog ondergesneeuwd,” blikt Henny terug. “Toen Windows een succes werd ging SAP - in navolging van Microsoft - steeds meer aandacht aan grafische gebruikersinterfaces besteden. Maar de opeenvolgende versies van SAP GUI liepen altijd een paar jaar achter op Windows. En dat is feitelijk tot op de dag van vandaag nog steeds zo. Met de opkomst van HTML kwam naast SAP GUI eveneens SAP Portal in zwang. De echte ommekeer kwam uiteindelijk met SAP Fiori. Sommige gebruikers van SAP zijn vernieuwers, anderen daarentegen volgen op afstand. Inmiddels ontwikkelt SAP Fiori zich met lichtsnelheid in de richting van de cloud. Met dat laatste, dat SAP naar de cloud gaat, hebben veel klanten moeite. We staan nu op een kantelpunt: wie snel wil volgen doet er goed aan om de overgang naar de cloud te adopteren. Wie vasthoudt aan SAP on-premise wordt geconfronteerd met een steeds grotere uitdaging bij het volgen van de snelle ontwikkeling van de techniek.”
Fiori en S/4HANA
“De verwachtingen van gebruikers nemen echter toe,” vervolgt Tamas Szirtes. Hij is werkzaam als Group Innovation Director bij SOA People. Sinds 2015 is hij voorzitter van de focusgroep UEX, daarvoor was hij secretaris van deze groep. “Jongere mensen willen niet meer zo veel schermtraining volgen, voordat ze met SAP kunnen werken. Ze willen easy-to-use, zelfverklarend en intuïtief gebruik. Ze zijn immers gewend aan het downloaden van apps voor hun smartphones en tablets, terwijl SAP GUI nog ingewikkelde schermen gebruikt. De grote meerderheid van klanten kent SAP Fiori en vindt deze apps al dan niet gecombineerd met S/4HANA leuk. Ik zie veel organisaties die naar S/4HANA willen. Ze voelen ook de druk van het eind van support van SAP ECC in 2027 maar het is niet een zwart-wit-keuze; er zijn allerlei soorten klanten. SAP Fiori is een van de voordelen van S/4HANA. Door de overstap op dit nieuwe kernsysteem is ook de toename van SAP Fiori gestaag aan het groeien, maar niet heel snel. De meeste bedrijven die zijn gemigreerd naar S/4HANA zijn enthousiast over SAP Fiori, maar ze gebruiken soms nog de oude SAP GUI schermen omdat ze zo ‘lean’ mogelijk over zijn gegaan naar S/4HANA. Later wordt case-by-case beoordeeld welke SAP Fiori apps worden geactiveerd. Wanneer ze overgaan naar SAP S/4HANA Cloud hebben ze echter meteen 100% SAP Fiori. De verwachtingen ten aanzien van mobiele apps waren tien jaar geleden nogal hooggespannen. Echter: mobiel blijken we niet overal voor nodig te hebben, maar alleen voor dedicated tasks. Veel zaken zoals GPS, offline en scanning kun je ook in je browser doen. De kosten van native app-ontwikkeling zijn dan wel hoger.”
Keuzevrijheid
Wat zijn typische zaken waarin de mening van user groepen SAP beïnvloeden? Waar is SAP goed in en waarin minder goed? “SAP is goed in het state-of-the-art volgen van techniek en in het vroeg implementeren van techniek,” licht Henny toe. “Maar SAP was niet de eerste die met Fiori-achtige applicaties kwam. Als SAP eenmaal ergens mee begint, doen ze het wel goed en gaat het heel snel. Het bedrijf kiest er - vanwege de pluriformiteit van het klantenbestand - in de regel voor om belangrijke ICT-keuzes aan de klanten en hun adviseurs over te laten, hetgeen soms tot verwarring kan leiden. Met name wanneer een duidelijke toekomstvisie van de klant zelf tekortschiet. ”Zou wat minder keuzevrijheid vanuit SAP gemakkelijker zijn? Henny: “SAP moet beter ‘articuleren’. SAP zelf was ook lange tijd nog zoekende wat de cloud betreft. Het bedrijf was aan de late kant met de cloud, maar zeker sinds de overnames van SuccessFactors, Ariba e.a. ging het heel snel. Sommige klanten zagen deze trend vroeg en kozen al snel voor ‘cloud-tenzij’- resp. ‘cloud first’-beleid, maar zij waren niet talrijk. ‘De kat uit de boom kijken’ wordt nog steeds ruim gepraktiseerd. Amerikaanse bedrijven opereren in dit opzicht ambitieuzer.”