VNSG Blog

De organisatie van de toekomst is flexibel tot in de kern

Written by VNSG | 18-7-2019

Om bedrijfsmodellen toekomstbestendig te maken en om de effectiviteit te verhogen, brengen veel organisaties de kansen in kaart van technologieën zoals blockchain, machine learning (ML) en artificial intelligence (AI). Maar om aan de slag te gaan met deze technologieën, moet allereerst nagedacht worden over de basis van de IT-omgeving. Lang niet ieder ERP-systeem vormt hiervoor het juiste fundament. S/4HANA doet dat wel, mits op de juiste manier ingericht. De VNSG ging in gesprek met Lucas Remmers, Head of S/4HANA Move NL bij SAP, over S/4HANA. De meerwaarde en de uitdagingen komen onder andere aan bod.

De Intelligent Enterprise ligt ten grondslag aan de digital core
“De visie van de Intelligent Enterprise - de organisatie die haar data assets effectief inzet om sneller tot het gewenste resultaat te komen met geminimaliseerd risico - is leidend bij de ontwikkeling en inzet van S/4HANA”, begint Remmers. “Er wordt altijd gekeken hoe intelligente technologie in end-to-end business processen kan worden ingezet. De nadruk in alles wat we doen ligt op end-to-end.” Het overkoepelende doel van S/4HANA, de ‘digital core’, is om processen slimmer te maken en te automatiseren. Dat brengt vervolgens een efficiëntieslag teweeg in de bedrijfsvoering, waardoor er meer tijd vrijkomt voor klanten en de innovatie van businesssystemen. Remmers: “De Intelligent Enterprise is volledig ingericht op eindgebruikersgemak, oftewel user experience. De eindgebruiker krijgt een optimale ervaring.”

S/4HANA: het IT-systeem als persoonlijke assistent
Volgens Remmers heeft het systeem drie belangrijke onderscheidende factoren:

1. De user experience is gebaseerd op het huidige, digitale tijdperk
2. Het systeem kent een intelligente vorm van automatisering
3. Het systeem biedt end-to-end analytics en real-time informatie

Twee voorbeelden
Denk bijvoorbeeld aan een salesmedewerker die bezig is met een nieuwe order voor een klant, terwijl die klant de afgelopen twee termijnen nog niet heeft betaald. S/4HANA legt die link en het salesdashboard zal deze informatie over de betreffende klant tonen aan de gebruiker. Een tweede voorbeeld is wanneer iemand uit zijn contract dreigt te groeien, dus bijvoorbeeld meer onderdelen gebruikt in de eerste drie maanden dan begroot in het contract. Er wordt dan een signaal gegeven aan de inkoopmedewerker om een amendement op het contract voor te stellen.”